Strona Glówna I O Nas I Turystyka I Galeria I Kontakt w nagłych wypadkach I Kontakt
       
KUCHNIA Indyjska PROGRAM wymiany BIZNES z Indiami OFERTY specjalne
Yatri Grzegorz Pisarski
Dziękuję Pani Beacie Tarnowskiej i innym pracownikom Fonoteki Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu za udostępnienie recenzowanego nagrania.

Yatri. Mystics of Sound. Prem Joshua, Produkcja: Prem Joshua i Rishi J, © 1997, prawa fonograficzne: Living Media India Ltd., biuro cyfrowego zapisu stereo: 9K Connaught Circus, New Delhi; amplifikatornia: Cynosure Infotech (P) Ltd., B-330, Rajveer Colony, Delhi-110096, Indie; całość muzyki nagrano w: Istana Sound Studio w Toskanii we Włoszech, zapisy dodatkowe w San Francisco (USA) i Monachium (Niemcy). CD PJ 04243, Pkd. 07/2006, MRP Rs. 295; czas nagrania: 54 min 58 sel.
Latem 2004 r. wytłoczono krążek z dawką, najbardziej chyba typowej, muzyki indyjskiej. Ekspresja wykonawcy, którym jest Prem Dżoszua (Prem Joshua), łączy w sobie zarówno tradycję, jak i dowód głębokiego umiłowania Indii. Historia tego kraju zapisana jest istnieniem świętych miejsc kultu, a obecnie celów wędrówek do źródeł indyjskiej tożsamości. Wędrówki te można postrzegać w kategorii pielgrzymek, na Wschodzie nazywanych Yatra (pol. jatra). Wydawca albumu zachęca: „jeśli poczujesz zew, to pozwól, by ten album posłużył ci za przewodnik w twej podróży”.
Gwarantem właściwego odbioru przedstawianej muzyki staje się uważne, łatwe odczytywanie swingowania pomiędzy Wschodem a Zachodem bez specjalnego wysiłku. Ta zdolność przekazu artystycznego sprawiła, że Prema Dżoszuę dziennik indyjski „The Times of India” okrzyknął „nowym guru rozprzestrzeniania się muzyki po świecie”. Nie ma w tym żadnej przesady, bo przysłuchanie się rytmom tej muzyki wytwarza w słuchającym wrażenie, że właśnie przeniósł się do Indii i jest z ich mieszkańcami.

Z punktu widzenia programu nagrania odczuwa się pełnię symetrii. Pierwszy (1.) i ostatni (8.) utwór zbioru to Saroya, gdzie znajdujemy zapowiedź rytmicznego falowania z w tle z chórem oraz solowymi wejściami przypominającymi zawodzenie i repetycje. Odbywa się to w klimacie spokoju i zadumania, akcentowanego za każdym razem metalicznymi pociągnięciami. Obie części otacza sześć centralnych pozycji programu muzycznej pielgrzymki. Są w całej swej kwintesencji na wskroś indyjskie. W Cosmo-Bali-tan (2.) rytm lutni i sitaru wspomaga wirtuozerska partia solowa gitary, podającej wiodącą linię melodyczną. Funky Guru (3.) zapewne sprawiło jak najlepsze wrażenie w odbiorze recenzenta „The Times of India” jako najbardziej indyjskiego motywu muzycznego. Tempo narasta w najdłuższym utworze części środkowej Kazana (8 min. 1 sek.). Odczuwalny żywszy rytm powstrzymuje, coraz skuteczniej, sitar, a stałe recytatywy (jakby sekwencje pytań i odpowiedzi) wprowadzają pogodny nastrój, podkreślany recytatywami wokalnymi. Na mnie największe wrażenie wywarł Sarang Solitaire. Cały utwór wypełnia skandowany śpiew kobiety. Ona swoim nastrojem skutecznie przeciwstawia się w formie muzycznej sprzeczki z tonom zawirowań sitaru, które każdorazowo kończą się grymaśnymi dysonansami.

Muzyczne pielgrzymowanie po Indiach kończy romantyczna refleksja – 6. Noce Jaisal (Jaisal Nights) i całkiem awangardowy pomysł „udżezowienia” Indii poprzez 7. Bharata Jazzyam. Ten - niedawno wydany - krążek wyraziście przekonuje świat, że Indie to nie tylko zamierzchła i starożytna przeszłość, ale i - pełna oczekiwań na nowe rozwiązania - pogodna przyszłość dla melomanów. Tak wiele wspólnego widać Prem Dżoszua ma z Premem Czandem (Prem Chand, 1880-1936) – pisarzem, który w sposób nowatorski zaadaptował tematykę indyjską do zachodnich stylów literackich.

         

Tour pakiety
  Kashmir Tour
  Indie Nepal Tour
  Rajasthan Tour
  Individual Tours
  Miasta Tour
 
Newsletter - Rejestracja
 
 
 
Nauka języka "HINDI" oraz "PUNDZABI"
Proszę o kontakt:
indie@indie.pl
792757600
KSIĘGARNIA
 
© Copyright 2009 Indie.pl.All prawa zastrzeżone.
Email: indie@indie.pl