Eliade Mircea, L’Inde [Indie] GRZEGORZ PISARSKI
Eliade Mircea,
L’Inde [Indie], tłum. z
rum. Alain Paruit. [Z serii:] Agora, kat. 6, wyd. [2], Paris 1991,
Méandres l’Herne, Presses Pocket ©1988; druk: Cox and Wyman Ltd., Wielka
Brytania, 8° (cm) s. 245, 8 nlb. ISBN 2-266-03386-7.
Wielki rumuński humanista Mircea Eliade (9 III 1907-22
IV 1986) odwiedził Indie w latach 1928-1932 zanim został profesorem filozofii
na Uniwersytecie Bukareszteńskim. Poczynając od 1945 r. pracował jako profesor
Szkoły Studiów Wyższych w Paryżu, po czym wyjechał do Chicago, aby nauczać tam
historię religii. Indie odkrywał w swoim życiu ze względu na ich bogactwo
duchowe i naturalne poprzez zgłębianie tkwiących w nich kontrastach i przemocy,
ale i dobroci i złośliwości ludzi.
Pośród ważnych chwil pobytu młodego magistra
filozofii Uniwersytetu Bukareszteńskiego Eliade w Indiach najważniejsze stały
się spotkania i rozmowy z ludźmi i odwiedziny miejsc symbolizujących ten kraj:
Złota Świątynia w Amritsarze, Benares, krajobraz himalajski z wędrówki z 1929
r., Durga, polowanie na krokodyle, wizyta na wsi i nadejście monsunu. Cennym walorem
spojrzenia filozofa na indyjskie i cejlońskie uniwersum było kronikarskie
odnotowywanie fascynujących, a czasem intymnych spostrzeżeń z punktu widzenia
świadomości europejskiej. Ten oddany czytelnikom pod rozwagę reportaż z innego
świata nosi znamiona pielgrzymki z dużym ładunkiem duchowości. Jest to bowiem
pielgrzymka do Ramaszwaram, poznanie na trasie gospodarza z Madury, wizyta w
Madrasie, Benaresie, Allahabadzie, Dżajpurze, Rajputanie, na Gorze Tygrysa,
Dardżilingu i Siantiniketanie. Największe wrażenie duchowe przyniosło jest
zetknięcie się autora ze zwyczajami pogrzebowymi z Lebongu, rozmowy w
klasztorze Zok-czen-pa i u eremitów w Himalaajach w 1930 r. Delhi należy
traktować za uzupełnienie obrazu Indii. Wyjazd z nich odbył się przez granicę z
Afganistanem.
Faktycznym powodem wyjazdu autora do Indii było
pogłębienie swoich pasji z okresu młodości. Studiował on bowiem sanskryt i
filozofię indyjską na uniwersytecie kalkuckim (1928-1931), a następnie –
niejako w wymiarze praktycznym – żył przez sześć miesięcy w aśramie (zakonie)
Riszikesz w Himalajach. Zaraz po powrocie do Rumunii uzyskał tytuł doktora
filozofii (1933), broniąc dysertacji na temat „Joga – szkic na temat początków
mistycyzmu indyjskiego”, a następnie został mianowany asystentem na
uniwersytecie w Bukareszcie, gdzie nauczał historii religii i filozofii
indyjskiej (1933-1939).